Czytelnia

Arteterapia. Co warto wiedzieć?

By dana dziedzina mogła stać się dyscypliną naukową, powinna odpowiadać na powyższe pytania. Śledząc rozwój arteterapii na świecie oraz poglądy naukowców widać, że zmierza się do ustalenia (bądź jak niektórzy twierdzą, do wzmocnienia) jej pozycji naukowej.

dalej »

Nauka przez doświadczenie

Czas od urodzenia do 10 roku życia, to najważniejsze lata w życiu dziecka. Przyszła zdolność do uczenia się oparta jest na zdolnościach wykształconych w tym okresie. Działania fizyczne dziecka pozwalają na doświadczanie wszystkimi zmysłami, co ma ogromny wpływ na stopień rozwoju rozmaitych umiejętności.

dalej »

Jeżykowe BUM

Korzystając z niezwykle pięknej pogody wyruszyłam na spacer. Poza pochłanianiem październikowej aury, wyprawie przypisywał dodatkowy cel – w ubiegłym roku moja młodsza siostra pokazała mi, jak wykonać ozdobny bukiet z kolorowych liści. Pomyślałam, że miłym akcentem staną się własnoręcznie wykonane kwiaty w nowym mieszkaniu. Szurając butami po jesiennym dywanie rozpoczęłam kolekcjonowanie, a tu, o! Odkryłam, że pod stertą liści schował się mały jeżyk.

dalej »

Spisek Lisek i plastelina

Tak razem z dziećmi okrzyknęliśmy modę na lisa, która coraz śmielej wdziera się na salony. Przyznam szczerze, że przed wyborem tematu na bloga wahałam się LIS – SOWA – LIS – SOWA.

dalej »

Światowy Dzień MPD

MPD jest zespołem niepostępujących, czynnościowych zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego, w tym neuronu ruchowego, powstałym z powodu:
- czynników uszkadzających w okresie płodowym (30%)
- perturbacji przy porodzie np. niedotlenienie, stany toksyczne (30%)
- przyczyn genetycznych (10%)
- przyczyn nieznanych (30%)

dalej »

Nauczyć się akceptacji

Międzynarodowy Dzień Głuchych, 29 września obchodzony dla uczczenia pierwszych obrad Światowego Kongresu World Federation of the Deaf w 1951 roku. Istotą obchodów Międzynarodowego Dnia Głuchych jest zwrócenie uwagi na sprawy ludzi niesłyszących, budowanie zrozumienia oraz solidarności.

dalej »

Rozwój mowy

Noworodki są bezradne zarówno w kwestiach ruchowych, jak i w wyrażaniu swoich potrzeb. Pierwsze komunikaty ze światem to krzyk i płacz. W ten sposób przekazują informacje o potrzebach biologicznych. Z czasem rozwijają sposoby, jak zwrócić na siebie uwagę oraz jak przywołać rodziców, a rodzice uczą się rozróżniania tych komunikatów.

dalej »

Emocje

Emocje występują z różną intensywnością, są urozmaicone treściowo. Dzielimy je na pozytywne i negatywne, ale w rzeczywistości zarówno złość, jak i radość to emocje naturalne. Złość spowodowana określoną sytuacją, to reakcja pożądana. Nieprawidłowy natomiast może być sposób jej wyrażania np. agresja.

dalej »

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego

Bywa letargiczne, znudzone, grymaśne, niespokojne, niezaradne, apatyczne, bierne? Albo ciągle jest w ruchu, często krzyczy, niedbale je, nie słucha próśb i nie wykonuje poleceń, awanturuje się przy ubieraniu, mycie i czesanie włosów to katorga? Izoluje się, nie lubi wielu zapachów, unika wody, nie lubi prac manualnych, bije inne dzieci?

dalej »