Zajęcia integracji sensorycznej odbywają się w dużej sali wyposażonej w nowoczesny sprzęt, nieco przypominającej spory plac zabaw. W trakcie zajęć wykorzystujemy deskorolkę, huśtawki terapeutyczne, duże klocki do wspinania a także przedmioty o różnej strukturze i fakturze. Celem tych zajęć jest organizacja przetwarzania bodźców odbieranych przez receptory dziecka. Poprzez zabawę i odpowiednie stymulowanie dokonuje się integracja informacji oraz doświadczeń, jakie płyną poprzez receptory do mózgu dziecka.
źródło: pl.fotolia.com
Wrażenia sensoryczne to nie tylko te, przechodzące przez powszechnie znane nam zmysły, czyli wzrok, słuch, dotyk, węch, smak, ale również informacje o ruchu i równowadze ciała. Na ich podstawie mózg dziecka reaguje adekwatnie do sytuacji. Jeśli dochodzi do zaburzeń integracji sensorycznej, wówczas reakcja dziecka może być nadmierna lub osłabiona względem bodźca, który ją wywołał. Często objawia się to w specyficznym zachowaniu dziecka np. zatykaniu uszu, głośnym mówieniu, unikaniu pewnych zabaw np. na karuzeli lub w piaskownicy, preferowaniu konkretnych ubrań, drażliwości na metki lub czynności pielęgnacyjne. Więcej informacji o tym jak w codziennych czynnościach rozpoznać zaburzenia integracji sensorycznej, znajdziecie Państwo na naszym blogu.
Terapię SI można również stosować profilaktycznie, jeśli dziecko jest obarczone ryzykiem wystąpienia zaburzeń integracji sensorycznej.

Do czynników ryzyka zaliczamy:
- skomplikowany poród
- poród zakończony cięciem cesarskim (również planowanym)
- niedotlenienie okołoporodowe
- wcześniactwo
- ciąże farmakologicznie podtrzymywane
- zdiagnozowane zaburzenia rozwoju
- wyręczanie dziecka w codziennych czynnościach
- przesiadywanie dziecka przy komputerze
- ograniczona aktywność fizyczna
***Błędnym kołem dla rodziców i mniej uważnych nauczycieli staje się stereotyp „ jeszcze z tego wyrośnie”, „on(a) jest jeszcze za malutki (malutka)”. Sukcesem terapii SI jest jak najwcześniejsze rozpoznanie i diagnoza oraz rozpoczęcie ćwiczeń. Utrwalenie nieadekwatnych reakcji na bodźce prowadzi do zniekształcenia procesu przygotowania do nauki i dalszej nauki. Stąd prosta droga to etykietowania dziecka, jako „niegrzeczne”, „krnąbrne” i stosowania rozwiązań niesprzyjających rozwojowi dziecka. Im wcześniej rozpoczniemy terapię SI tym większa szansa na prawidłową integrację zmysłów, prawidłowe i dojrzałe przetwarzane informacji zmysłowych a tym samym lepszy start dla dziecka w życie przedszkolne i szkolne.
Aby zapisać się na zajęcia terapeutyczne wymagane jest przedstawienie aktualnego (nie starszego niż 6 m-cy) wyniku diagnozy zaburzeń procesów integracji sensorycznej. Honorujemy wyniki innych ośrodków terapeutycznych.