Dziecko uczy się tego, czego doświadcza.

Czas od urodzenia do 10 roku życia, to najważniejsze lata w życiu dziecka. Przyszła zdolność do uczenia się oparta jest na zdolnościach wykształconych w tym okresie. Działania fizyczne dziecka pozwalają na doświadczanie wszystkimi zmysłami, co ma ogromny wpływ na stopień rozwoju rozmaitych umiejętności.

Jak aktywność fizyczna rozwija konkretne zdolności umysłowe dziecka?

https://sensitiva.pl/wp-content/uploads/2014/10/Fotolia_65580421_M.jpg

źródło: pl.fotolia.com

1. Mózg “gadzi”, odpowiedzialny za kierowanie instynktami

kierowanie instynktamiCzynności…

chwytanie, pełzanie, chodzenie, obracanie, sięganie, dotykanie, pchanie, machanie rękami, machanie nogami, ciągnięcie

… wpływają na

koordynację wzrokowo-ruchową, prawidłowy rozwój zdolności motorycznych oraz przygotowują do pisania

2. Móżdżek, odpowiedzialny za zachowanie równowagi

zachowanie równowagi

Czynności…

balansowanie, obracanie się w kółko, słuchanie, tańczenie, huśtanie się, turlanie się, padanie

… wpływają

rozwinięcie zmysłu równowagi, sprawność sportową, łatwe opanowanie jazdy na rowerze, dobrą kondycję ruchową, umiejętność pisania i czytania

3. Część mózgu odpowiedzialna za uczucia

odpowiedzialność za uczucia

Czynności…

wspólna zabawa, głaskanie, przytulanie

… wpływają na

poczucie bezpieczeństwa i miłości, tworzenie więzi, umiejętności współpracy i umiejętności społeczne, pewność siebie

4. Kora mózgowa, odpowiedzialna za myślenie

kora mózgowa odpowiedzialna z myślenieCzynności…

układanie układanek, układanie zabawek w piramidy, tworzenie i rozpoznawanie wzorów, słuchanie muzyki, zabawy powtórzeniowe i gry słowne

… wpływają na

zdolności muzyczne, rozwój zdolności matematycznych, rozwój logicznego myślenia, umiejętność rozwiązywania problemów, płynne literowanie i czytanie, pisanie, malowanie, bogate słownictwo, dobrą pamięć