Halloween wzbudza wśród rodziców wiele emocji. Warto spojrzeć na ten dzień z trochę innej perspektywy: potraktujmy go jako dobry motyw do przełamywania lęku u dzieci. Celem takich zabaw jest pokazywanie strachów w zabawnych sytuacjach, ośmieszanie ich w oczach pociechy. Na przepędzanie wyobrażonych stworów z pomocą może przyjść gra Potwory do szafy (autor: Antoine Bauza, firma: Granna).

6


Wiek graczy: 3-8 – Zdarzają się 6-7 latki, które szybko się nudzą kolejnymi rozgrywkami, ale do kilkulatków gra niesamowicie przemawia. Zresztą do niektórych dorosłych również, w tym do mnie. Wiele wspólnego ma z tym piękna oprawa graficzna oraz świetna, bajkowa fabuła. Ilustracje dla polskiej wersji językowej wykonał Maciej Szymanowicz.

Przede wszystkim jest to gra kooperacyjna, w której pociecha zamiast rywalizować z mamą czy tatą łączy z Wami swoje siły, aby wygrać z potworami. Dzięki zabawnym ilustracjom można wynajdywać masę cech, które ośmieszą straszaki lub dzięki którym wręcz wzbudzą sympatię u małych odbiorców. Oczywiście nie ma uniwersalnej metody czy zasady, ale ta gra może stać się prostym sposobem na przełamywanie lęku u tych dzieci, które boją się ciemności. Niezwykłą frajdą jest otwieranie drzwiczek szafy i pakowanie do niej przestraszonego potwora. Na odwrocie kart potworów znajdują się ilustracje maluchów leżących w swoich łóżkach, z przerażeniem rozglądających się dookoła. Dzięki temu wciągnięta w fabułę pociecha szybko utożsamia się z namalowanymi bohaterami. Potwory do szafy to również gra pamięciowa. Wprowadzone zostały tutaj elementy popularnego memory.

Liczba graczy: 1-6 – Przy każdej ilości gra przebiega sprawnie i dostarcza ogromu radości z rozgrywanych rund. No może gra solo jest nieco mniej emocjonująca.

Czas gry: 10 minut – Zwykle partia nie przekracza oszacowanego czasu, a dzieci chętnie rozgrywają kolejne i kolejne rundy.

GRA ZAWIERA…

Świetnie wykonane ilustracje potworów. Miła dla oka kolorystka oraz fakt, że potwory raczej bawią niż straszą sprawiają, że dzieci chętnie sięgają po karty. Co więcej, zachęca to pociechy do budowania fabuły wokół każdego stwora oraz akcji rozgrywanych w czasie gry.

1

Nawet najbardziej surrealistyczny potwór czegoś się boi. To, co najbardziej przeraża danego potwora przedstawione jest na karcie, obok jego postaci. Te same ikony znajdziecie na żetonach zabawek. Natomiast żetony Łowców Doskonałych to żetony specjalne, mające za zadanie nieco utrudnić naszą grę. W czasie rozgrywania partii z najmłodszymi istnieje wariant wyeliminowania tych żetonów z rozgrywki.

2

Jak to się mawia: do 3 razy sztuka. Kiedy odkryty żeton zabawki nie pasuje do ikony znajdującej się na karcie potwora (czyli go nie przestrasza), odwracamy jeden z trzech segmentów Potwora Zębogona. Po odwróceniu trzeciej części Zębogona ten wypuszcza spod łóżka kolejnego potwora.

3

Na świetną mechanikę gry wpływa szafa, bardzo ważny mebel w naszej rozgrywce. Tytułowe potwory, które Zębogon przywołuje spod łóżka, staramy się nastraszyć znienawidzonymi zabawkami. Jeśli nasz plan się powiedzie odsyłamy stracha do czeluści szafy!

4

KROK PO KROKU…

5

 

Karty potworów tasujemy i układamy w stosik tak, aby na wierzchu zawsze znajdowała się ilustracja z dzieckiem w łóżku. Żetony zabawek oraz żetony Łowców Doskonałych mieszamy i rozkładamy dookoła ułożonego wcześniej stosu kart potworów. Żetony układamy obrazkami do dołu. Wszystkie 3 segmenty Potwora Zębogona układamy niebieską stroną do góry. Z wierzchu stosu bierzemy pierwszą kartę potwora i układamy nad łóżkiem. Zaczynamy…

1) Odkrywamy dowolny żeton zabawki. Ikonka obok naszego potwora przedstawia bramę z klocków. My natomiast odkryliśmy balon. Oznacza to, ze nie przestraszyliśmy potwora.

2) Wobec tego musimy odwrócić na drugą stronę pierwszy segment Potwora Zębogona. Żeton zabawki odwracamy ilustracją do dołu.

3) Kolejny gracz odsłania żeton zabawki. Tym razem wylosowaliśmy lalkę. Znowu nie udało się nam przestraszyć potwora! Odsłaniamy kolejny segment Potwora Zębogona.

4 i 5) Analogicznie: kolejny gracz odsłania żeton. Gumowa kaczuszka również nie jest w stanie przestraszyć naszego stwora. Odwracamy trzeci segment Potwora Zębogona, a ten…

6)… przywołuje spod łóżka nowego potwora!

7) Kolejny gracz sięga po żeton zabawki. Hurra, udało się! Nowy potwór boi się balonów. Gracz wiedział, gdzie szukać tej zabawki, ponieważ balon pojawił się już w naszej rozgrywce!

Wypowiadamy formułkę “Uciekaj do szafy, potworze!” i umieszczamy kartę w szafie.

BeFunky Collage

Gra jest urozmaicana przez wylosowanie jednego z żetonów Łowców Doskonałych. Żeton specjalny wylosowany po raz pierwszy nic nie zmienia w naszej rozgrywce. Natomiast jeśli pojawi się po raz kolejny wywoła konkretny efekt:
Skarpeta – Po pierwsze nie przestraszy żadnego potwora. Po drugie bałagani w naszej sypialni – odwracamy żeton ilustracją do dołu i zamieniamy miejscem z innym żetonem. Po trzecie powoduje odwrócenie kolejnego segmentu Potwora Zębogona.

Potwór ukryty pod prześcieradłem – Powoduje, że musimy odwrócić wszystkie segmenty Potwora Zębogona, które są potrzebne do przywołania nowego potwora. Oznacza to, że spod łóżka wychodzi kolejny straszak.

Gra toczy się do momentu, aż:

1) Wszystkie potwory zamkniemy w szafie – WYGRANA

2) Cztery potwory zajmą miejsce wokół łóżka (prawo, lewo, góra, dół) – PRZEGRANA. Ale nie ma powodu do zmartwień, odegrajcie się na straszakach w kolejnej rundzie!

IMG_7018

* Wpis nie jest reklamą, nie jest sponsorowany przez producenta.